lördag 10 januari 2015

En klassrumsövning som start på det nya året

Här kommer en liten övning som jag tycker är aktuell och som får med lite matte och hälsa och lite samhällskunskap och svenska. Kanske kan fler än jag ha nytta av den? I så fall: var så goda!

Hur går det med era nyårslöften?

Den här tiden på året är det många som ger sig själva och andra nyårslöften som de senare får svårt att hålla. Varför är det så svårt att hålla dem? Jo, för annars skulle de inte vara något att tala om. Vad har du avgett för löften?

Många bestämmer sig för att de ska leva en nyttigare och bättre liv, att de ska vara snällare, mer givmilda och omtänksamma, tänka mer på miljön och på djur och medmänniskor. Många tänker att de måste ta bättre hand om sig själva så att de inte blir sjuka och en del börjar redan nu oroa sig över om de ska kunna komma i någon bikini, baddräkt eller badbyxa till sommaren.

Ett sätt att börja ett hälsosammare liv är att minska på sockret. I dag tänkte jag därför att vi skulle ta reda på vad socker är, varför man inte bör få i sig för mycket socker och hur mycket socker det finns i det som vi ofta äter och dricker.

Vad är problemet?

Lite fakta

På NE.se beskrivs hur man gör socker och där kan du se två filmer som handlar om socker:
  • Varför är det inte bra att äta för mycket socker och vad är för mycket socker?
  • Vad är farligast: socker eller fett?
Hur mycket socker finns det i vår mat och våra drycker?
Kolla in det här t ex:
Att räkna mängden sockerbitar kan göra det lättare att förstå hur mycket eller lite socker det finns i vår mat och dryck. Du kan själv räkna ut hur mycket socker det finns i det som du äter och dricker genom att läsa innehållsförteckningen.

Ett exempel:
På innehållsförteckningen till apelsinjuicen som jag har hemma står det att 100 ml (det är detsamma som en dl) juice innehåller 9,5 gram sockerarter. Ett glas för mig är ungefär 1,5 dl. Det innebär att jag får i mig 9,5 x 1,5= 13.25 gram socker för varje glas juice som jag dricker. Hur mycket juice brukar du dricka? Hur många gram socker blir det tillsammans?

En sockerbit innehåller ca 3.5 gram socker.

Hur många sockerbitar blir det av ett glas apelsinjuice?
I mitt fall är det 13,25 gram/3,5 = nästan 4 sockerbitar. Vad blir det för dig?

Här kommer några bilder från vår räkne- och vägningsövning med elevernas exempel:
  • två burkar med coca cola är 0.33 l x 2 = 0.66 l = 660 ml
  • i 100 ml coca cola är det 10.6 gram socker
  • vill jag veta hur många 100 ml det finns i 660 ml så tar jag 660/100 = 6.6
  • vill jag veta hur mycket socker det är i två burkar tar jag 6,6 x 10,6 vilket blir ca 70 gram socker
Om du klickar på bilden kan du komma vidare till ytterligare bilder på onyttiga drycker.



Ex på källkritik

På Internet publiceras väldigt många inlägg och artiklar om socker och fett och hälsa. En del bagatelliserar problemen andra uppförstorar dem. De som skriver vill ofta väcka uppmärksamhet och få många läsare. Det är svårt att veta vem eller vilka man ska lita på. Hur tänker du när du vill vara källkritisk?

Så här skriver t ex Dan Sukker om hur socker påverkar vår hälsa:  http://www.dansukker.se/se/om-socker/om-socker-och-halsa.aspx
  • Vem är avsändaren?
  • När är det skrivet? (Är det fortfarande aktuellt eller kan det ha ändrats sedan det skrevs?)
  • Var är det publicerat? (Är det en seriös tidning, tidskrift eller webbplats eller har de publicerat det själva?)
  • Vad kan han eller hon ha för syfte med sitt inlägg? Kan han eller hon vinna något på att vara positiv eller negativ till det som beskrivs?
  • Vilka källor har han eller hon använt? Är de objektiva (neutrala, vill bara ta reda på hur det ligger till) eller har de något att vinna på att vinkla sina inlägg (vara positiva eller negativa till det som de beskriver)?

Andra jämförelser

Det kan också vara intressant att jämföra hur mycket energi det finns i olika sorters mat:
Och hur mycket och vilken mat 35 olika familjer  i 26 olika länder äter på en vecka:

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...