onsdag 23 maj 2012

Hur kan vi bidra till en bättre värld?

Funderar du ibland över hur du skulle kunna göra världen en aning bättre?

Nästa vecka ska mina elever tipsa varandra kring vad man kan göra och ge varandra uppdrag på temat "Så kan du hjälpa till att förbättra världen".

För att de ska få lite inspiration har jag tipsat om följande filmer och webbsidor:

 

http://www.facebook.com/events/224201127691327/
http://www.365saker.se/deltagarportalen/bli-medlem-i-anonyma-klubben (som ett slags anonymt "Pay it forward") och
http://www.facebook.com/365saker



I den här filmen får de en förklaring av vad som menas med en Good mob:

 

Uppgift 1: Jag vill att eleverna ska se filmerna och titta på webbsidorna som jag länkar till och kommentera materialet på vår kursblogg.

Uppgift 2: Jag vill att eleverna ska skriva kortfattade texter om hur man kan förbättra världen, i stort eller smått. De får om de vill diskutera och skriva ihop, men i så fall i grupper på högst tre personer. Texterna ska publiceras på bloggen Elever och lärare tipsar och diskuterar så att vi kan ta del av varandras tankar.

Har du fler tips på inspirerande material: filmer, goda exempel, webbsidor, grupper eller saker man kan göra, så skriv gärna en kommentar! :-)

2 kommentarer:

Anna-Maria sa...

Tack för inspirerande länkar! Vilket härligt ämne att arbeta i med eleverna. Hoppas att många lärare hakar på ditt goda exempel på hur man kan göra. Jag hakar på bums! Önskar dig en härligt solig dag! :)

charlotta wasteson sa...

Hej Anna Maria! Vad kul! Vad glad jag blev för din respons! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...