lördag 5 maj 2012

Datorn kan bli en dödsfälla

Att sitta vid datorn är så himla kul tycker jag. En hel värld breder ut sig framför mina fötter när jag loggar in. Jag kan leta efter information, inspireras, skapa och kommunicera. Tiden flyger förbi och det är lätt att jag blir sittande. Alla vet vi väl att det inte är nyttigt att sitta för mycket, men vågar och vill vi verkligen veta hur onyttigt det är?

På svt.se kan du nu läsa en artikel "Livsfarligt att sitta för mycket" (TT, 5 maj 2012) om forskning som gjorts i Australien. Forskningen visade att mycket stillasittande var en egen riskfaktor oavsett hur mycket de undersökta personerna tränade eller vilket BMI de hade och man drog bland annat följande slutsats:
Problemet är /.../ inte bara avsaknaden av fysisk aktivitet i form av träning utan /.../ stillasittandet kan påverka blodkärl och metabolism genom att öka halten av fett i blodet och minska det "goda" kolesterolet. Kroppen minskar på produktionen av ett viktigt enzym som bryter ner just blodfetter. 
När du står eller går arbetar dina benmuskler konstant, vilket hjälper till med att rensa blodsocker och blodfetter från blodomloppet. /.../ Om du sitter sker inte detta eftersom musklerna inte är aktiva. Genom att byta en del av den tid man sitter stilla mot lättare sysslor, eller genom kortare avbrott i stillasittandet kan man påverka sin hälsa i en positiv riktning. 
Min rubrik är så klart överdriven. Vad gör man inte för att få lite uppmärksamhet? Men det tål att tänkas på att varken vi eller våra elever bör sitta stilla för mycket och länge och att det är viktigt att vi är medvetna och försöker skapa goda vanor för såväl oss och våra elever.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...