onsdag 21 mars 2012

Jag älskar Creative Commons!

LuMaxArt Gold Guys With Creative Commons Symbol
Jag älskar Creative Commons därför att licenserna gör det lättare för oss "Commons" att bli "Creative"!

Den fina bilden Golden Guys with Creative Commons Symbol av LuMaxArt här bredvid är hämtad från Wikimedia Commons och ligger under licensen CC (by, sa). Annars hade jag först behövt fråga LuMaxArt om lov att få använda den.

Vilka olika licenser finns då inom Creative Commons?

Här nedan kommer ett utdrag ur Mathias Klangs häfte Copyright - Copyleft. Utdraget handlar om de olika licenserna inom Creative Commons och häftet kan läsas i sin helhet här (som pdf):  https://www.iis.se/docs/copyright_copyleft.pdf. Materialet ligger självklart i sig under licensen Creative Commons, så använd det: läs, sprid och njut!


PS. I mitt förra inlägg har jag skrivit mer om vad Creative Commons är och hur du kan hitta bilder som ligger under Creative Commons-licens:  http://cwasteson.blogspot.se/2012/03/snabbguide-nar-du-vill-anvanda-andras.html

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...