tisdag 7 februari 2012

PollEverywhere och AnswerGarden kan aktivera eleverna

 Mick Hellgren visar hur han använder Answergarden och PolleverywhereMick Hellgren jobbar på  Älvboda Friskola i Gävle och på Learnit24. Den 26 jan 2012 var han en av inspiratörerna på nätverksträffen på Väsbys Nya Gymnasium. Hellgren berättade hur han använder Poll Everywhere och AnswerGarden (enkäter/attitydundersökning) då och då för att få upp elevernas engagemang när det mattats av något.

För att testa verktygen på oss och ge oss en hint av hur de fungerar gav han oss några uppdrag, samtidigt som han satte på en timer ("så här lång tid har ni på er att diskutera och svara på frågorna") och lite fräck musik (men fräck musik passar nog bättre på yngre elever än på lilla mossiga mig, för jag har svårt att tänka klart när snabba rytmer fyller rymden):

"Gör PollEverywhere på en viss webbadress som ni får av mig här och svara på frågorna:

  •  ”Jag lär mig bäst när jag …” – välj mellan flera alternativ och 
  • ”Hur vill du använda teknik i ditt lärande?” – öppen fråga." 
Vi tittade också på AnswerGarden och svarade på frågan "Hur tycker du att dagen hittills har varit?"  http://answergarden.ch/view/22527.  De ord och fraser som blir större i typsnittet är sådana ord som flera personer svarat. Hellgren tipsade också om att man kan använda AnswerGarden för att kontrollera elevernas förkunskaper.


2 kommentarer:

Mick sa...

Jadå - men Älvboda Friskola jobbar jag på!

;-)

MVH Mick

charlotta wasteson sa...

Tack, det ska jag genast ändra. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...