söndag 15 januari 2012

Vad är en personlig lärmiljö (PLE) och vad ska vi ha den till?


Så här definierar Alastair Creelman vid Linnéuniversitetet skillnaden mellan Personliga Lärmiljöer (PLE) och Lärplattformar (LMS): 

”De viktigaste skillnaderna mellan PLE och LMS/VLE är:

  • LMS utgår från läraren/lärosätet
PLE utgår från studenten 


  • LMS ger läraren möjlighet att styra och administrera sina kurser och studenternas lärande
PLE ger studenterna möjlighet att styra sitt eget lärande 


  • LMS hanterar kommunikation inom bestämda grupper
PLE ger studenterna möjlighet att visa sitt arbete för alla och skapa flexibla nätverk 


  • LMS kräver inloggning
PLE är öppna 


  • LMS är stora omfattande system, lätta att administrera men sårbara vid fel
PLE bygger på många små system, svåra att administrera men mindre sårbar 


  • LMS bygger in alla verktyg i en lösning (som en schwiezisk armékniv)
PLE är en verktygslåda med många olika verktyg som man väljer och kombinerar själv 


  • LMS är en tillfällig lösning bara för den korta perioden man är student vid ett visst universitet. När kursen är slut åker du ut.
PLE handlar mer om livslångt lärande och kan ständigt uppdateras”


Varför skulle du vilja ha en personlig lärmiljö?

Detta svarar Allan J Cann på i följande film:
Jag håller med om att den personliga lärmiljön är bra för lärandet och underlättar mycket av vårt arbete i skolan, men jag behöver också verkligen hjälp av ett välfungerande verktyg för de ständigt ökande kraven på administration, dokumentation och kontinuerliga individuella samtal med elever om deras studieprestationer och tips på hur de kan förbättra sina resultat.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...