måndag 7 november 2011

SO-rummet hjälper elever och lärare att hitta användbart material

Det finns allt fler intressanta webbresurser för lärare och elever att använda i skolan. Här vill jag tipsa om SO-rummet.se som  är en webbplats som vänder sig till elever och lärare på främst högstadiet och gymnasiet som vill hitta användbart och kvalitetskontrollerat material i ämnena historia, religionskunskap, geografi och samhällskunskap. En del av länkarna leder till så fördjupat material att de även passar för de elever som jobbar med projektarbeten eller som studerar på komvux eller högskolan.

Webbplatsen kan i viss mån användas som ett läromedel, men är i första hand en stor länkportal med tusentals granskade och utvalda svenska länkar med anknytning till SO-ämnena. Indelningarna av materialet kan både ge inspiration på möjliga teman och göra det lättare att hitta det man söker. Dessutom finns det en välfungerande sökfunktion. 

Det är kul att länksamlingen spänner över allt från riksdagens webbplats till bloggar med material som ambitiösa lärare samlat i sina undervisningsämnen. Detta ger eleverna och deras lärare material med helt olika upplägg, svårighetsgrad och syften och det ger dem gott om tillfällen att tala om källkritik.

Kanske är du till exempel intresserad av att lära dig mer om "Demokratins historia"? Då kan du hitta en mängd användbara länkar här: http://www.so-rummet.se/kategorier/historia/historiska-teman/demokratins-historia. Du kan också välja svårighetsgrad genom att kryssa för om du i första hand vill vill ha "lätta", "svåra" eller "populära" länkar.



Webbsidan drivs av Robert de Vries som är gymnasielärare inom historia, religionskunskap och samhällskunskap och som tidigare arbetat som högstadielärare i Göteborg. Jag blev väldigt nyfiken på sidan och hade därför en del frågor till de Vries om projektet. Här kommer hans svar:

Det är ett väldigt stort och ambitiöst projekt. Varför gör du det här? Vilka är dina drivkrafter?
Idén om SO-rummet fick jag för några år sedan. Vi använde Internet i undervisningen hela tiden och eleverna lade ner alldeles för mycket tid på att leta (ofta utan att hitta) vad de letade efter. Dessutom fastnade många på andra icke-skolrelaterade-sidor (som distraherade) och fick därför inte så mycket gjort ibland. Jag löste då det hela med att göra ett SO-rum med en stor länksamling på Fronter. Det var också då jag upptäckte hur otroligt mycket bra material det finns för elever och SO-lärare på Internet, och hur svårt mycket av materialet är att hitta om man inte letar envist dagarna i ända. Några år senare beslöt jag mig för att satsa på en webbsida som till slut blev den den är idag. Det ligger flera års hårt arbete bakom SO-rummet då jag med jämna mellanrum finkammat Internet efter bra länkar och dessutom skapat en hel del texter m.m. själv. Till min hjälp har jag det senaste året haft Andreas Karlsson, som är en oerhört duktig webbutvecklare och som hjälper mig med alla de tekniska delarna som krävs för att skapa och hålla en såpass stor webbsida vid liv. 
Vad tänker du att webbplatsen ska användas till och vilka är dina framtidsplaner för SO-rummet?
Syftet med sajten är att den ska vara ett tidsbesparande, lärorikt och inspirerande verktyg för elever och SO-lärare i skolan. Det kommer att tillkomma många funktioner på webbsidan framöver. 
En bra funktion som finns nu på sajten är att man som inloggad användare kan spara de länkar man gillar eller vill använda senare i ett länkgalleri. Det är jättebra för t.ex. elever som håller på och samlar in material till ett eget arbete. (Det finns inget annat outtalat syfte med elever ska skaffa konton.) Som inloggad användare kan man kommentera och ranka allt material på sajten. 
Snart kommer det också att tillkomma en funktion för att kunna producera artiklar som läggs in på sajten. Tanken med det är att skapa en positiv dela-med-sig-miljö för främst lärare som därmed ska kunna dela med sig med bra egenproducerade artiklar som skrivits för att användas i skolan men som därefter hamnat i glömska på hemdatorn eller arbetsdatorn i skolan. Det finns också långtgående planer på att starta upp ämnesforum som är kopplade till respektive kategorier på SO-rummet. Men innan detta görs måste jag få tag på några medarbetare som kan få roller som medadministratörer på sajten. 
Vad skiljer SO-rummet från andra webbresurser?
SO-rummet skiljer sig från Länkskafferiet främst genom att sajterna har olika uppbyggnad och sätt att presentera materialet på. SO-rummet är inte tänkt att vara en konkurrent till Länkskafferiet utan webbsidorna kompletterar istället varandra eftersom Länkskafferiet har material som berör alla skolämnena medan SO-rummet endast presenterar material till SO-ämnena. Det finns därför mycket mer material om SO-ämnena på SO-rummet än vad det gör på Länkskafferiet. I dagsläget finns nästan 5000 utvalda och granskade SO-länkar på SO-rummet. Allt material granskas och gås igenom av mig personligen innan jag lägger in det.  
Hur finansieras det? Det står att det är en gratis webbresurs och jag hittar ingen reklam. Så vem eller vilka betalar?
Arbetet har hittills bekostats av mig själv, men jag kommer snart att starta ett företag kring webbsidan för att kunna driva SO-rummet vidare. Jag håller just nu på och lanserar webbsidan samtidigt som jag försöker hitta vägar att finansiera projektet i framtiden så att jag kan driva webbsidan på heltid. Webbsidan kommer alltid att vara gratis, men för att få in pengar kommer det antagligen bli nödvändigt att ha annonsörer med inriktning inom SO-ämnena och skola.

Jag har redan haft stor nytta av materialet, till exempel när vi jobbat med teman: "Sjukdomar och läkekonstens historia": http://hif1201.skolbloggen.se/2011/10/26/sjukdomarnas-och-lakekonstens-historia/ respektive "Brott och straff genom tiderna": http://hif1201.skolbloggen.se/2011/10/23/brott-och-straff-genom-tiderna/

Prova du också! Och  när du har provat så tipsa gärna andra lärare om sånt du tycker är bra och användbart!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...