tisdag 27 september 2011

Nu händer det saker!

Så här skriver Malin Jonolf på IKTBloggen (Microsofts svenska blogg för skola och högre utbildning):
"Min dotter började trean för några veckor sedan. Första dagen kom hon hem med fem olika papper där vi skulle fylla i uppgifter och godkänna deltagande i olika aktiviteter. Det är 600 elever på skolan. Förutom min tid att skriva namn och adress fem gånger, tänk all tid som går åt att sortera och arkivera alla dessa papper. Papper som borde få fortsätta vara träd. 
Jag som jobbat länge med affärssystem i allmänhet och Dynamics CRM i synnerhet längtar efter den dag jag får ett mail med en inloggning till en skolportal där jag bekräftar våra grunduppgifter och sen godkänner det som skall godkännas, allt på en gång. Samtidigt som jag kan läsa veckobrevet (som nu hämtas i ett fack på skolan), titta på schemat och göra en ledighetsansökan. 
Som tur är så är det ingen utopi utan en verklighet i många skolor. Det finns flera företag som levererar detta till skolorna och jag hoppas att turen snart har kommit till den skola min dotter går i."
Jag kan inte mer än att hålla med henne!!!

Vi står mitt emellan två system och har inte ännu riktigt vågat ta steget över till den "papperslösa" skolan. Det börjar hända saker och det måste det! Tiden är mogen!

digital picturesÄven jag längtar efter att få ett välfungerande system på min skola som ska spara tid och underlätta vår administration och framför allt längtar jag efter ett system som kan användas för att samla material och verktyg som vi behöver i vårt dagliga lärande!


Datorn och Internet har skapat massor av nya möjligheter, men jag tycker att många av de nya verktygen och tjänsterna gjort att min arbetsbörda ökat väsentligt. Jag måste nu ut på nätet och samla in allt det material som eleverna tidigare gett mig i handen och jag måste hitta det efter att det publicerats (tyvärr finns det ju inte alltid där när det skulle ha varit färdigt).

Reportageteamet samlar materialJag håller med Jonolf om att det skulle underlätta mycket om blanketter kunde fyllas i inne ett adminstrativt verktyg direkt. Tillstånd från föräldrar och myndiga elever vad gäller fotografering och filmning borde vi till exempel ha lika lätt för att administrera (och hitta) som elevens närvaro och frånvaro. Då skulle det bli lättare att arbeta med fler medier än text i skolan.

Vilka funktioner vill du ha i en sådan här skolportal? Vilka praktiska problem hoppas du att den ska kunna lösa? Vilka möjligheter vill du att den ska kunna erbjuda?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...