onsdag 21 september 2011

Har du ibland svårt för att fokusera på dina uppgifter?

Det har jag. Naturligtvis inte alltid, för jag kan vara väldigt målinriktad ibland. Men andra gånger har jag väldigt svårt för att komma igång och koncentrera mig på det jag verkligen borde göra, särskilt när det är fråga om en stor och krävande uppgift.

Förr i tiden brukade jag i de där lägena sätta igång med att städa någon rörig skrivbordslåda eller garderoben. (Är det förresten inte den här tiden som Bodil Jönsson kallar för ställtid?) Nu sitter jag istället ofta vid datorn och surfar runt lite planlöst på sidor som intresserar mig och kontrollerar ständigt om jag fått något nytt mejl, twittermeddelande eller någon kommentar på någon blogg.

Därför tyckte jag det var lite kul att sprida vidare denna tankekarta "How to focus in the age of distraction" som jag hittade via Christian Castenskiold på Google+ , när jag sysslade med just detta planlösa surfande. Kanske kan tankekartan ge oss några värdefulla råd?


Bilden kommer ursprungligen härifrån: http://learningfundamentals.com.au/blog/developing-razor-sharp-focus-with-zen-habits-blogger-leo-babauta/ och är en kommentar till en bok som presenteras så här:
"If you’ve just logged into Facebook or your email for the 10th time today or find yourself thinking in Facebook statuses throughout the day, it may be time to read Leo Babauta’s eBook Focus: A simplicity manifesto in the age of distraction”."
Förhoppningsvis är det inte så många mer än jag som känner igen sig i denna beskrivning ... Men även om ni inte är lika hopplösa fall som jag, kanske ni också kan ha nytta av råden. ;-) Via länken ovan kan ni även läsa förklarande kommentarer till bilden.

1 kommentar:

Linda-Marie sa...

*skrattar* för det kunde varit jag som skrev det där...
Tack för att detta, precis vad jag behövde! Nu kanske jag kan släppa mail, uppdateringar i sociala medier och RSS-flöden och ta tag i allt det där jag dragit mig för att göra!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...