onsdag 25 maj 2011

Digitaliseringen av skönlitteraturen

Internet fungerar även som litteraturförmedlare.

En del författare eller "blivande författare" publicerar sina verk direkt på nätet, men enligt Ann Steiner i boken Litteraturen i Mediesamhället (2009, s 142f) ger nätpubliceringar ingen status. Det beror på att vem som helst kan publicera sig där. För att kunna bli erkänd författare behöver man därför vända sig till ett förlag. Steiner påpekar dock att nätpubliceringar i dag kan leda till att musiker blir erkända. Kanske kommer vi snart att få se en liknande utveckling för litteraturen?

Samtidigt pågår flera digitaliseringsprojekt av äldre och icke upphovsrättsskyddad litteratur. Steiner tar upp Projekt Runeberg, Litteraturbanken och Google Böcker som exempel på detta. Jag vill lägga till att eböcker och läsplattor också är ett led i denna utveckling och att det i dag finns försök på strömmande böcker (en motsvarighet till musikens spotify).

Read IISjälv är jag förtjust i tanken på att litteraturen finns lättillgänglig och är lätt att söka i och bära med sig, men jag har svårt att tänka mig att eböckerna i kombination med läsplattorna kan konkurrera ut de tryckta skönlitterära böckerna. Läsplattorna är helt enkelt inte tillräckligt smidiga och sensuella. Jag ser dock fram emot att de blir det!

2 kommentarer:

Wartem sa...

Har du testat ipad? Jag tycker att den är mycket smidigare och mer sensuell än en dröse böcker som man ska dra med sig. Sen tar det klart ett tag att vänja sig vid den och lära sig använda den. Problemet med iPad är att man lätt distraheras då paddan kan göra så mycket annat med. Men det är egentligen inte paddans fel.

charlotta wasteson sa...

Jag håller med om att de verkar väldigt läckra! Jag har dock en liten klåfingrig dotter, så jag väntar nog med att skaffa en tills hon blivit klokare och priserna lägre. ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...