söndag 10 april 2011

Stillbildsfilm om att vara lärare

Här kommer del II i min lilla miniserie med exempel på hur man kan jobba med ljud och bild. Del I ligger här:  http://cwasteson.blogspot.com/2011/04/ljudberattelse-om-att-vara-larare.html.

I en distanskurs som jag går vid Halmstad högskola har jag fått i uppgift att göra en ljudberättelse och en stillbildsfilm. I detta inlägg handlar det om filmen ... 

Efter att ha gjort färdigt ljudfilen (som jag berättade om i mitt förra inlägg) importerade jag den och några av mina fotografier till Moviemaker. Jag lade bilderna i en ordning som passade och fixade några övergångar och lite text. Först hade jag bara glidande övergångar där den ena bilden långsamt övergick i den andra och nästan alla bilderna fick inzoomningar, men det blev lite tjatigt, så jag ändrade och varierade övergångarna mer. Det blev inte jättesnyggt, men det blev i alla fall mindre enformigt.

Datorn blev lite trött emellanåt och la av (särskilt när jag skulle jobba med de överliggande texterna) och då blev jag också lite trött, men det gick till slut. Här kommer resultatet:



Är man kritisk kan man hävda att uppläsningen är stel och innehållet klyschigt, men är man på "snälle-humör" kan man säga att det är en poetisk, om än inte så djupsinnig, betraktelse över hur det kan vara att arbeta som lärare ...

Kommentar kring uppgiften:

Det som tog mest tid och kraft var ljudet. Jag är ovan vid att spela in ljud, har ingen vidare utrustning och bjuder med jämna mellanrum lyssnarna på ljudliga inandningar och luftpuffar. Dessutom har jag sällan kontroll över ljuden i min omgivning. Här skäller hunden och barnen pratar eller skriker, vilket gör det svårt att spela in bara de ljud jag vill spela in. Säkert har flera av mina elever en liknande situation hemma. Inte heller i skolan är det tyst, särskilt inte när flera grupper jobbar samtidigt.

Från början hade jag tänkt att jag skulle spela in egna ljudeffekter, men min utrustning var lite för dålig. Istället plockade jag därför gratisljud från nätet.

Att testa nya redovisningsformer är nyttigt så klart. Först när jag gör egna uppriktiga försök blir det tydligt vilka svårigheter som finns i en uppgift.

För mig blev det särskilt tydligt hur svårt det är att läsa naturligt och avslappnat. Min målsättning är att det ska låta som om jag talar spontant, direkt ur hjärtat, och inte som om jag läser ur ett manus, men dit har jag inte nått. Kanske kan övning så småningom ge färdighet?

Och så måste man lära sig att bestämma sig för att en produkt är bra nog. Visst skulle jag kunna göra fler inspelningar och visst skulle jag kunna göra dem ännu bättre om jag övade mer. Visst skulle jag kunna mixa ljudet bättre och visst skulle jag ha kunnat göra snyggare övergångar mellan bilderna ... Men även om jag hade lagt 10 timmar till skulle det ändå aldrig ha blivit perfekt. Den tiden att förfina produkten, göra det där lilla extra, har jag inte och oftast inte heller mina elever. Det gäller alltså att kunna avsluta och ibland lämna ifrån sig något, trots att man inte är helnöjd.

Har du prövat att göra ljudberättelser eller stillbildsfilmer ensam eller med dina elever? Vad har de haft för innehåll? Vad har de haft för syfte?

Jag är sugen på att ge mina elever i uppgift att göra liknande saker, men just nu tvekar jag lite. Även om det kan vara mindre jobb än att göra en spelfilm, tar det en hel del tid att göra dem, i alla fall om läraren och eleverna inte är så vana. Jag måste alltså komma på en uppgift som kretsar kring innehåll och färdigheter som är så centrala i kursen att det kan motivera tidsåtgången.


Hur gör du? Har du några tips?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...