lördag 2 april 2011

RETORIK Steg 4: Memoria

Manuscript by G. BrownNu kommer vi till min akilleshäl: memoria. Jag älskar att söka information, försöka göra något eget av den och fundera över hur man skulle kunna presentera materialet på ett intresseväckande och bra sätt. Men jag tycker det är så tråkigt att lära mig det utantill. Dessutom brukar jag lägga så mycket tid på de tidigare stegen att jag inte hinner eller orkar med det här steget ordentligt.

Detta vet jag genom gammal och väl beprövad erfarenhet. Ändå tycks jag inte kunna bättra mig ... Kanske kan det bli bättre om jag systematiskt försöker förbereda mig med hjälp av de råd som kommer nedan? Det är ju så onödigt att jag varje gång snubblar strax före mållinjen.

Att hålla tal innebär som sagt några fler utmaningar än att skriva: man måste försöka komma ihåg vad man ska säga och man ska oftast framföra det i "direktsändning". Bäst blir talen om de känns spontana och sämst är de om de är skriftspråkliga och talaren står och läser innantill. Det gäller alltså, i alla fall för den ovana talaren, att planera och öva in ett slags naturlighet och talspråklighet i sitt tal.

Hans Gunnarsson ger i kursen Media, kommunikation och IT i pedagogisk verksamhet några råd vad man kan tänka på för att underlätta sitt memorerande:

Gör det enkelt och tydligt - då blir det inte bara lättare för dig att komma ihåg utan även för dina åhörare. 
Tänk på:
  • ordning och struktur: Tre huvudpunkter är bra. Tala om din disposition i inledningen, använd övergångar i din avhandling och sammanfatta i din avslutning, så blir strukturen tydlig och lätt att följa. Är dina huvudpunkter och din struktur klar för dig, så kan du sedan improvisera kring dessa likt en jazzmusiker utifrån ett tema.
  • repetition: Har du berättat vad du ska berätta, sedan berättat det och slutligen summerat vad du nyss berättat, då blir det svårt att inte komma ihåg det viktigaste i ditt tal.
  • konkretion: Använder du konkreta bilder blir ditt tal lättare att minnas.
  • originalitet: Det som är nytt, fräscht och annorlunda är lättare att minnas för såväl talaren som mottagarna.

Skriv gärna upp huvudpunkterna för ditt tal på så kallade "palmcards". Skriv stort och luftigt så att du snabbt kan läsa och få överblick och skriv inte ut allt som du ska säga utan bara nyckelord och särskilt viktiga formuleringar. Skriv på ett kraftigt papper, så att du inte riskerar att eventuell nervositet fortplantas till ett tunt och skakigt A4-blad.

Lycka till!

Vill du läsa mer?

1 kommentar:

Kalle Lindberg sa...

Bra råd, särskilt detta att ha en tydlig struktur tycker jag är viktigt både för att man själv och publiken ska hänga med. Men jag saknar det råd som jag själv haft mest nytta av som talare, nämligen att göra som de gamla grekerna och skapa mentala bilder som gör att jag som talare minns vad jag ska säga. Här kan du läsa om hur jag tillämpar denna teknik:
http://retorikkalle.wordpress.com/2012/04/03/%ef%bb%bfsnart-hoppas-jag-ha-overtygat-aven-maude/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...