lördag 5 februari 2011

Tar du också chansen att coachas tillsammans med lärarna för klass 9A?

Kan du undervisa så att eleverna förstår? Är dina lektioner intressanta? Märker du om dina elever hänger med?



Det är inte lätt att vara lärare, så jag tror att vi är många som kan känna igen oss i flera av de situationer och problem som kommer att tas upp i denna tv-serie.

Jag tycker att de lärare på Mikaelskolan i Örebro som ställer upp i tv-serien är modiga som vågar låta sina klassrumsdörrar stå öppna på vid gavel och jag tror, precis som NO-läraren Malin säger i reportaget ovan, att vi kan utvecklas som pedagoger genom att se andra utvecklas.

Här kan du på Svt.play se första delen i tv-serien (knappt 30 min): http://svtplay.se/t/132559/klass_9a

Jag gillar också att Malin säger: "Jag tror att jag kommer att bli självsäkrare i min lärarroll. Jag tänker att jag kommer att tycka att det är roligare också."

Visst är ligger det mycket i det! Läraryrket är det bästa yrke som finns, när planeringen, undervisningen och samspelet funkar mellan lärare och elever. Men alla lärare som någon gång hållit i en lektion som gått över styr eller av någon annan anledning känts misslyckad och bortkastad, vet att det också kan kännas som ett av de värsta.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...