tisdag 8 februari 2011

Presentera dig själv med hjälp av bilder

Att göra en presentation av sig själv i form av en stillbildsfilm, är en kreativ och intressant uppgift, som jag fått på kursen Media, Kommunikation och IT som verktyg i pedagogisk verksamhet A 7,5hp. Samtidigt är det en svår och jobbig uppgift och jag drar mig för den.

Nu är det dock tyvärr dags att ta tjuren vid hornen, hugga tänderna i den och komma till skott!

Här kommer mina funderingar kring vad man kan ta upp:

Alltså: Vem är jag?
  • Vad är intressant att veta för andra? 
  • Vad kan och vill jag lämna ut?
  • Vilken är min målgrupp?
  • Vilka aspekter kan jag ta upp? Kanske kan man fundera på att ta upp något av följande:
    Var och när man fötts och växt upp? Vilka som är ens föräldrar och vad de har för bakgrund? Var och vad man lekt som barn? Var man gått i skola? Vilka vänner man haft? Vilka man älskar och har älskat (oj, oj, oj!)? Vilka högskolor eller universitet man studerat vid? Var man bor nu? Vilka intressen man har tid att odla? Om man har familj och barn? Hund eller katt? Vilka böcker och filmer man gillar? Vilka platser man tycker om att besöka? Vilka karaktärsdrag man har och hur man fått dem (hu!)? 
  • Och vilka bilder ska jag visa? Jag tror att man måste ta ställning till följande:
    Vill man visa bilder på sina föräldrar eller sin man/maka och sina barn? Skulle de tycka att det var ok om man gjorde det? Vill man visa bilder på var man bor? Ska man visa bilder på sig själv? Bilder på saker man gillar? Mat, vin och goda romaner? Platser där man känner sig hemma?
Ja, sätten är många!

Hur skulle du välja att presentera dig själv?

2 kommentarer:

Sajberkickis sa...

Intressant inlägg Charlotta. har du sett det här på Kolla källans idélåda. http://kollakallan.blogg.skolverket.se/2010/12/15/bilden-av-en-plats-och-bilden-av-dig/

charlotta wasteson sa...

Tack för tipset!

Jag tror särskilt att vi vuxna funderar i sådana här banor, men jag har även funnit att en del elever är väldigt rädda för att publicera bilder och uppgifter på nätet. Hur rädd är det rimligt att vara? Hur försiktig bör man vara? Är allt farligt? Vilket förhållningssätt kan anses vara rationellt och rimligt?

Det vi lägger ut själva, det kan vi styra över och det kan ge oss makt över bilden av oss själva.

Samtidigt lägger många människor ner otroligt mycket tid på att putsa på denna online-personlighet och det kan kanske ses som kreativt och ett slags rollspel, men också som en drog eller ett gift man inte klarar avstå ifrån.

Lagom är väl bäst! ;-) Vad nu lagom innebär ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...