lördag 12 februari 2011

Inspirerande sidor på nätet

Det finns massor av bra material på nätet för den som vill ha tips och inspiration kring hur man kan öka sin digitala kompetens, jobba med text, bild, ljud och film och dra nytta av de möjligheter som de sociala medierna erbjuder.

Jag har framför allt haft stor nytta och glädje av Skolverkets satsning PIM. Ugglemamman Åsa Kronkvist följer jag med stort intresse, bl a hennes blogg här och hennes Youtube-klipp här. Dessutom har jag nytta av hennes nyskapade webbplats om presentationsteknik: Presentera Online.

Joachim Thornström har skapat en webbplats Skolväskan för Ystad kommun och innefattar mängder av samlade tips på verktyg och material. Det är ett fint och ambitiöst projekt som man kan ha stor nytta av.

Kristina Alexandersson skriver på en blogg som framför allt handlar om varför vi ska jobba med källkritik, upphovsrätt och ikt i skolan och så ger Alexandersson lite förslag på hur. Hennes blogg är dessutom ett läckert exempel och ett föredöme vad gäller hur man kan använda sig av egna och andras bilder med Creative Commons-licenser.

På engelska finns det ännu mer att läsa. Jag har nöjt mig med att följa Richard Byrnes blogg Free Technology for Teachers. Där kan man hitta goda tips oavsett om man är nybörjare eller veteran på området.

Att följa vad andra gör kan vara en bra början och ge massor av bra inspiration. Men för att man ska hinna göra något själv också, får det inte gå till överdrift.

Mitt råd är alltså: Leta alltså bra verktyg, material och inspirationskällor som passar dina intressen och behov och kom ihåg var du kan hitta dem igen. Sedan bör du göra själv (och inte bara läsa om vad andra gör), testa, testa och åter testa och gärna dela med dig av dina erfarenheter. På så vis kan du reflektera kring det du gjort samtidigt som du ger tillbaka lite av det som andra bjudit på: entusiasm, erfarenheter, problem, lösningar och lärdomar.

Nu när jag löpande, du vet så där i vardagen, vill hålla mig inspirerad och lite uppdaterad, så följer jag Skolväskan på Facebook och några bloggar som skrivs av kollegor som har liknande intressen som jag, till exempel Camilla Nilsson som är gymnasielärare i svenska och engelska på Pauliskolan i Malmö. På bloggen IKT-skafferiet delar Nilsson med sig av tips på bra verktyg och material och så lägger hon ut lektionsmaterial och uppgifter som hon skapat. Dessutom har hon lagt en Creative Commons-licens på sin blogg (det har jag också;-) så man kan fritt använda hennes material så länge som man anger att det är hon som skapat det. Fint!

Hur gör du och vilka är dina råd till den som vill börja eller fortsätta använda informations- och kommunikationsteknik i sin undervisning?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...