måndag 7 februari 2011

Att göra en animation med hjälp av en digitalkamera

Just nu läser jag en kurs vid Halmstad högskola. Kursen heter Media, Kommunikation och IT som verktyg i pedagogisk verksamhet A 7,5hp  och den innefattar en mängd praktiska övningar i att använda olika digitala verktyg kopplade till det utvidgade textbegreppet. Vi tränar oss helt enkelt i att tolka och berätta i bild, ljud och film.

En uppgift går ut på att man med hjälp av en kamera av något slag ska skapa en animation bestående av en massa stillbilder, det vill säga en så kallad "Stop Motion"-film. I helgen roade jag mig därför med att tillsammans med min lillebror och en av mina söner göra en enkel film med en vacker blå kaffekopp i huvudrollen:



Det blev väl inget mästerverk precis, men vi hade kul ihop och vi lärde oss en hel del!

Som stöd för uppgiften använde jag mig av instruktionsfilmer som lärarna på kursen gjort. I dem visar de bland annat hur man med hjälp av en webbkamera och en dator kan göra animationer med legofigurer eller egenhändigt gjorda pappersdockor. Jag drog också nytta av det mycket pedagogiskt upplagda materialet om hur man gör film på PIM:s webbplats: http://www.pim.skolverket.se/xp/handledningar/video/a/.

Att göra den här typen av filmer var både roligare och enklare än vad jag hade förväntat mig. Det är alltså lika bra att redan nu skriva en varning: det lär bli fler filmer så småningom ... ;-)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...