onsdag 19 januari 2011

Det behövs fler illustrationer med CC-licens!

Jag har letat länge på nätet efter en bra bild som visar den indoeuropeiska språkfamiljen. Naturligtvis vill jag dessutom att den ska ha en licens som gör att jag tillåts använda den. Detta har dock visat sig vara jättesvårt. Jag har hittat många olika illustrationer i form av mindmaps och liknande, men de är antingen för plåttriga eller svåröverskådliga. Här kommer ett exempel:


Det känns som här finns ett stort behov att fylla.

Har du eller dina elever tid och intresse så skulle ni kunna göra vackra och intressanta mindmaps och/eller teckningar för att illustrera artiklar i till exempel Wikipedia. Börja i så fall med att lägga upp dem på Wikimedia Commons. Därefter kan du lätt använda dem i WikipediaLycka till!

Det är alldeles uppenbart att det även saknas bra kartor över olika fenomens utbredningar. Denna karta på Wikimedia Commons visar till exempel med hjälp av rött de sino-tibetanska språkens utbredning. Skulle inte den kunna göras snyggare?


Vet du om det finns kartor och enkla, gärna webbaserade program som man kan utgå ifrån ifall man vill skapa egna kartillustrationer?



I boken Möt språket (2000, s 209) av Johansson, Karlsson och Nettervik hittade jag denna fina bild av det indoeuropeiska språkträdet:
 
Bilden är gjord av Marie Söderman.

Jag har inte kunnat hitta någon likartat fin illustration någonstans och särskilt inte under en Creative Commons-licens. Problemet med den här bilden är som sagt att den är publicerad i en bok och att den skyddas av upphovsrätten. 

Kan jag använda mig av citaträtten och nogsamt citera bilden när jag använder mig av den?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...