torsdag 2 december 2010

Vad menas med "molnet"?

Hope

Har du funderat över vad som menas med "molnet" och vad det kan användas till, vill jag rekommendera dig att läsa följande inlägg på Tommy k Johanssons blogg:
http://blogg.tkj.se/vad-ar-molnet/

Själv är jag väldigt förtjust i att använda mig av tjänster som ligger i molnet. Jag gillar att det ofta är gratis, att man inte behöver ladda ner någonting och att materialet finns tillgängligt från alla datorer med internetuppkoppling. Det är värdefulla egenskaper hos verktyg när man arbetar i skolan och inte har några pengar,  inte får ladda ner några program (varken på elevernas eller lärarnas datorer) och arbetar på många olika datorer (hemma och på jobbet).

1 kommentar:

Nick sa...

Håller med dig om att det är väldigt smidigt att använda molnettjänster. Molnet innebär att vi inte behöver spara mjukvaror och dokument lokalt på våra datorer utan att vi lagrar dem i servrar och tjänster ute på Internet. Själv använder jag tjänsten Dropbox vilket gör att jag kommer år filer från vilken dator eller mobiltelefon som helst. Väldigt smidigt och användbart då man slipper springa omkring och använda USB-minnen.

/Nicklas Malmsjö 2010-12-02

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...