söndag 21 november 2010

Veckobrev från TEDTalks


Nu har jag lyssnat på så många intressanta föreläsningar på TED.com att jag känner att jag inte vill missa ett endaste avsnitt. Därför gick jag nu in på sidan och registrerade mig. Det är öppet och gratis för alla. I fortsättningen kommer jag att få veckobrev från TEDTalks. Nu blir det lättare att hålla sig uppdaterad! :D

Den senaste filmen jag såg på TEDTalks hittade jag via En IKT-pedagogs funderingar och den handlar om matematikundervisningen:



Kunskaper i matematik är i dag viktigare än någonsin. Många av oss har arbeten som innebär att vi måste räkna på saker. Vi måste också kunna räkna för att klara vår privata vardag. Vi måste till exempel kunna klara av att räkna på våra banklån och förhålla oss skeptiska till statistik. När vi tränar oss i matematik tränar vi dessutom oss i logiskt tänkande. Men matematik är så mycket mer än att bara räkna.

Conrad Walfram hävdar här att eleverna i första hand inte bör lägga kraft på själva räkneexercisen utan på att ställa rätt frågor utifrån verkliga problem, kunna se om de svar som de får fram verkar rimliga och kunna tillämpa svaren på verkligheten.

Wolfram tar även upp situationer då det är bra att kunna räkna i huvudet (utan att använda datorn eller miniräknaren), till exempel då vi vill uppskatta om något verkar rimligt. Han säger också att problemet är inte att användningen av datorer gör oss dummare, utan att de konstruerade exempel som vi räknar på (för hand) i skolans matermatikuppgifter är så förenklade att de sällan stämmer med verkligheten. Verkligheten är så mycket mer komplex. Det är alltså inte användningen av miniräknare eller datorer utan de förenklade uppgifterna som gör oss dumma.

Att förstå matematiken är viktigt, men det lär man sig, enligt Wolfram, inte genom att räkna många liknande exempel. Istället tycker han att man ska träna sig i programmering.

Wolfram vill att matematikundervisningen ska bli mer praktisk och mer inriktad på att lära sig begrepp och förståelse. Lägger man mindre tid på räkneexercis får eleverna mer tid att träna intuition och få erfarenhet av många fler och svårare matematiska problem än tidigare. Med hjälp av datorprogram kan problemen och uträkningar åskådliggöras och eleverna kan interagera med datorn, leka sig fram till en förståelse för hur världen ser ut.

I slutet av sitt tal hävdar Wolfram att man måste använda datorer även vid prov och redovisningar. Först då kan man skapa slutuppgifter som är verklighetsanknutna.

Titta gärna på filmen direkt här på bloggen, men är du intresserad av att läsa tittarnas kommentarer (och det är ofta minst lika intressant) då ska du gå in på TEDTalks. Här kommer adressen: http://www.ted.com/talks/conrad_wolfram_teaching_kids_real_math_with_computers.html Det är särskilt spännande att läsa kommentarer med invändningar mot talet tycker jag.

Själv tycker jag att talet är spännande och väcker många tankar, men även om det låter väldigt logiskt och bra i teorin så är jag inte säker på att Wolframs idéer håller i praktiken. De förutsätter ju att eleverna blir så motiverade av att formulera sina egna problem att de själva lär sig räkneexercisen successivt. För Wolfram menar ju inte att vi inte längre behöver kunna räkna, utan han menar att skolan inte ska lägga så mycket tid på att öva eleverna i det.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...