torsdag 18 november 2010

Tips för dig som använder PowerPoint

Gillar du att använda dig av PowerPoint? Då ska du här få några tips på material som är tankeväckande och som ger dig tips på hur du kan bli ännu bättre:

På bloggen En IKT-pedagogs fundringar av Jonas Hällebrand hittade jag denna slideshare "Death By PowerPoint". I den får du alla tips du behöver för att dina åhörare ska överleva ditt föredrag! ;-)


Death by PowerPoint View more presentations from www.kapterev.com

Visst stämmer det att dåliga PowerPoint-presentationer kan vara dödligt tråkiga!
På webbplatsen PP-manifestet ger dig PowerPoint-mästaren Olle Bergman massor av nyttiga tips på vad du ska tänka på när du använder med PowerPoint (och när du ska undvika att göra det).


Om du vill ha konkreta råd kring hur gör en PowerPoint är dessa två webbplatser att rekommendera:

På Presentera online ger Åsa Kronkvist instruktioner och tips på hur man gör en PowerPoint. Även på PIM:s webbplats kan du hitta en ingående presentation av hur PowerPoint fungerar.

Jonas webbresurs kan du hitta en pdf med en grundkurs i PowerPoint: http://www.jonasweb.nu/sidor/programkunskap/powerpoint/pdf/powerpoint_grund.pdf
Och i denna pdf (som är på engelska) får du förklaringen till varför det är så lätt att göra dåliga PowerPoints och konkreta tips på hur du ska göra istället: http://www.sethgodin.com/freeprize/reallybad-1.pdf ( Jag kan inte låta bli att citera några av Seth Godins sista rader i denna pdf, för de var så träffande och tänkvärda: "Sorry that this e-booklet is so short. Actually, if I hadn’t spent so much time on it, it would be longer." Välformulerat eller hur?!))
Vilka är dina viktigaste tips till dem som förbereder en PowerPoint-presentation? Skriv gärna en kommentar till detta inlägg!

4 kommentarer:

Ksenia sa...

Hej
Jag håller med att vissa presentationer så tråkiga... Jag pluggar biologi och 3 av 4 lärare använder Power Point `presentation på förelässningar. Vad tråkiga de är... Ofta förelässare berättar samma som stor på "tavlan", ord per ord... Bara en av våra lärare hade presentation bara för att vissa olika bilder och schemar... Han berättade om dessa och det var intressant lektion.
Jag användet de också; men jag plannerar dem noga... för att undvika somnade publiken.

Emma sa...

Allra värst är ju de som tittar på tavlan istället för sin dator och därmed vänder ryggen till publiken. Jag gör keynote-presentationer ibland men oftast är det eleverna som får göra dem :-)

Anonym sa...

Detta skulle mina lärare på högskolan verkligen behöva läsa! Två gånger!

charlotta wasteson sa...

;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...