fredag 26 november 2010

Skärminspelning med gratisverktyget Screentoaster

Ett verktyg för skärminspelning är Screentoaster, som bland annat IT-mamman beskriver på sin blogg:  http://itmamman.se/wordpress/?p=484. Den främsta fördelen med Screentoaster är att verktyget är webbaserat och användarvänligt. Kvaliteten är inte i topp, men den räcker kanske i vardagen? 

Här kommer ett exempel där jag med hjälp av Screentoasters betaversion presenterar en webbplats som jag just nu jobbar med (http://ikttips.skolbloggen.se/). Klicka på "Fullscreen View"-symbolen i nedre hörnet till höger för att se filmen i orginalformat (då blir bildstorleken rimlig och du kan läsa direkt på skärmen):



En bit in i filmen hoppar ljudspåret över några ord och efter det är rösten och musrörelserna inte längre riktigt synkade. Jag prövade att göra flera inspelningar, men detta hände på ett eller flera ställen varje gång, så jag lättade lite på perfektionskraven. ;-) Jag insåg också i efterhand att jag borde ha förklarat vad jag menar med statiska sidor (i jämförelse med blogginlägg) och säkert finns det en massa annat dumt på filmen, förutom stakningar, sväljningar etc, som jag inte märkt än ... Men med tanke på att det är min första skärminspelning, så kan den väl bli godkänd?

Ytterligare ett skärminspelningsverktyg är Camstudio, som Tommy k Johansson beskriver på sin blogg:    http://blogg.tkj.se/spela-in-skarmen/ och som Skolverkets PIM-satsning (praktisk it- och mediekompetens) har gjort en handledning för:  http://www.pim.skolverket.se/xp/handledningar/larresurser/C/3/. Fördelen med Camstudio är att det är gratis och PIM:s handledningar är ingående och bra. Nackdelen är att man måste ladda ner och installera programvaror på sin dator.

Nästa gång jag testar ett skärminspelningsverktyg kommer det att bli Screenr.

2 kommentarer:

Malou sa...

Kul att höra/se Screentoaster. Jag har testat både Camstudio och Jing. Camstudio tog ett tag att installera, men funkar bra. Jing är superenkel och fördelen med den är att den inte behöver ta någon plats eftersom du sparar den på ditt konto i "molnet"!

charlotta wasteson sa...

Tack för tipset! Jing måste jag också testa! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...