tisdag 23 november 2010

Hur fungerar "Sök inom resultatet" på Google

På kursen LC200N Digital kompetens och lärande II 8,0 hp, som jag just nu går, fick jag tipset att använda funktionen "Sök inom resultatet" när jag googlar:

"Det första man bör lära sig vad gäller Google är att man faktiskt kan utföra vad som i traditionella referensdatabaser utförs med ett snitt (and). Om man skriver in två ord i Google kommer sökmotorn att automatiskt tolka det som ett osynligt and-villkor, men resultaten blir på detta sätt fortfarande för stora. Bästa sättet att kringgå detta problem är att först söka efter sin första sökterm och sedan gå längst ner på första sidan med resultat. Där finner man en liten länk som heter search within results. Om man klickar på denna kan man söka inom sin träfflista och upprepar man detta förfarande tillräckligt många gånger, med väl valda söktermer, kan man få ner sin träfflista till bara ett par tusen."

Jag testar att söka på två ord, till exempel retorik tips. Då får jag ca 80 100 träffar. Söker jag på bara ordet retorik får jag 531 000 träffar. Det verkar logiskt.

Då prövar jag rådet att använda funktionen "Sök inom resultatet". På ordet retorik får jag som sagt 531 000 träffar. När jag lägger till tips i "Sök inom resultatet" får jag 80 100 träffar. Igen? Jag prövar funktionen "Sök inom resultatet" igen, för att se om jag kan begränsa träffarna ännu mer. Jag lägger till ordet utbildning. Nu får jag plötsligt 372 000 resultat. Hur kan detta komma sig? Vad gör jag för fel?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...