fredag 12 november 2010

Ämnesövergripande med musik

I den här filmen ger Peter Schyborger, lärare och studierektor vid Kungliga Musikhögskolan, några bra tips på hur du kan ha ämnesövergripande projekt mellan svenska och musik. Till exempel kan du låta dina elever tonsätta dikter, skriva låttexter eller göra ordcollage:


Tvåämneslärarutbildningen på KMH from KTH Learning Lab on Vimeo.

I den här filmen visar Karin Håkansson, adjunkt i metodik med mycket focus på Mediateknik på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, bland annat hur hon arbetat med musik och film i matten:


Matteprojektet from KTH Learning Lab on Vimeo.


Vad många bra verktyg det finns! Jag känner att både jag och eleverna har mycket att lära. Phu!

I slutet av den sista filmen snuddar Håkansson vid problemet att hinna med allt ämnesteoretiskt stoff eftersom den här typen av projekt tar mycket tid. Avvägningen är svår tycker jag. Detta dilemma måste vi våga diskutera, utan prestige. Hur ska vi prioritera? Det är lätt att välja till, men svårare att välja bort.

Vad gäller att jobba med ljud och film känns det lockande att pröva Mac, men på min skola har vi nästan bara tillgång till PC. Är det därför PC jag ska fokusera på om jag ska vara smart och tidseffektiv? Eller är verktygen så pass lika att man har nytta av att kunna det ena (Mac) när man jobbar med det andra (PC)?

1 kommentar:

Unknown sa...

Det låter som en kul utbildning!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...