torsdag 28 oktober 2010

Självrättande kortfrågor

I dag är min lycka i det närmaste total. Jag har länge, länge grubblat över hur jag skulle kunna skapa självrättande kortfrågor, till exempel i inläggen: Har du tips på verktyg för självrättande kortfrågor? och Bloggar eller wikis - vad ska jag välja? (under rubriken elevredovisning och diskussion). Jag har hittat och testat några olika verktyg för att skapa frågor, men aldrig sett något som jag riktigt gillat. Antingen har verktyget legat på plattformar som mina elever inte har tillgång till, eller så har testerna inte varit självrättande, eller så har den som gjort testet inte fått reda på vad som blev rätt resp fel eller så har jag som lärare inte fått veta resultatet.

Så i dag hittade jag till slut vad jag sökte. Linn Gustavsson hade på sin blogg med namnet: Jakten på den perfekta lektionen (visst är det ett talande och lockande bloggnamn!?) tipsat om hur man enkelt kan göra självrättande frågor till sina elever:
http://enperfektlektion.blogspot.com/2010/10/lojligt-enkelt-att-gora-sjalvrattande.html

Äntligen!!! Gustavsson hade gjort ett test som vi läsare får testa och det var toppen! Stort tack!

Med verktyget Testmoz kan du skapa tester som ligger öppet (utanför lärplattformar som till exempel Moodle). De som testar sig behöver inte ens registrera sig, utan det räcker med att de fyller i sina namn för att de ska kunna sätta igång. Så fort som de är färdiga med testet kan de se frågor och svar igen och gå igenom vad de klarat och vad de missat. Resultatet skickas dessutom till den som skapat testet.



Hinner du inte skapa egna tester, kan du se om du hittar något användbart test här:
http://www.vetgirig.nu (på svenska)
http://www.triv.net/qmenu.htm (på engelska)


Nu har jag gjort ett litet test som förbereder mina elever inför deras nationella prov i kursen Svenska B. Testet ligger här och du får gärna pröva det (skriv i så fall namn så att det tydligt framgår att du inte är min elev):


Om du har några tips på hur testet kan bli bättre så skriv gärna en kommentar till detta inlägg! Generellt tycker jag att mina frågor och svar här är alldeles för långa, men testet vänder sig till en klass som går sista året på naturvetenskapligt program så jag hoppas att det ska gå bra ändå. Hade det gått att markera vissa nyckelord med till exempel fet text tror jag att det hade varit lättare att läsa, men jag tror inte det går ...

PS. Direktlänken till testet är: http://testmoz.com/1790

PS2. Nu har jag gjort ännu ett test. Den här gången är det ett test i språkvetenskap pröva gärna testet och berätta gärna vad du tyckte om det (funkade det tillfredsställande?).
Här kan du testa dina kunskaper kring språk och hur de är släkt med varandra: http://testmoz.com/3450/

3 kommentarer:

Linn sa...

Vad kul att du gillade mina test :) Jag ska göra ditt test, kanske anomymt he he
Rapportera om du använder det med elever sedan

charlotta wasteson sa...

Jag var lite feg och gjorde bara det första ... Jag tänkte att det är en sak med ett diagnostiskt test innan man läst a-kursen, men b-testet blir väl för svårt för mig?

Dina frågor var i alla fall klockrena: korta och enkla och hela testet var en fröjd att göra. Mitt blev inte lika lyckat, utan har för fylliga frågor och svar, vilket gör det svåröverskådligt ... Men jag kom inte på något annat bra sätt att ställa dessa frågor på (för jag vill ju åt det innehållet som jag har i frågorna). Kanske skulle jag bara gjort många fler frågor på samma innehåll? Tror du det hade hjälpt?

charlotta wasteson sa...

Jag tänkte tillägga att syftet med mitt test den här gången var att få mina elever att läsa lite noggrannare och mer eftertänksamt än vad de skulle ha gjort om det varit vanliga punktlistor med fakta som de skulle gå igenom. Jag ska fråga dem om de funkade, eller om de har tips på hur det skulle kunna bli bättre, när vi prövar testet efter lovet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...