tisdag 15 juni 2010

Youtube i skolan

Det här är en film från ett klassrum i samband med Halloween i höstas:



Sådana klipp gör mig glad och inspirerad.

När jag hittar något som jag gillar brukar jag sprida det till mina vänner och kollegor via Facebook, Twitter eller min blogg http://cwasteson.skolbloggen.se/.

Jag använder Youtube en hel del i skolan. Där finns många användbara filmer och jag bäddar in dem i blogginlägg, så att eleverna lätt kan titta på dem och så att filmerna som jag vill att de ska se är samlade.

Än så länge har jag inte gett mina elever i uppgift att lägga ut filmer på Youtube, men jag har prövat att göra det själv. Det finns en del att tänka på när man lägger ut filmer som blir tillgängliga för vem som helst. Eftersom jag undervisar elever som är mellan 16 och 20 år, så jag tycker att det känns fullt möjligt ändå.

Youtube är mycket användarvänligt, både när man vill lägga upp egna filmer och när man vill använda andras.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...