måndag 14 juni 2010

Testar animoto och flickrs bildspelsfunktion

Nu har jag gjort flera olika filmer med bilder, text och musik med hjälp av animoto. Det är lite knepigt att ladda upp en del bilder direkt från sin hårddisk (ibland beror det nog på att bilderna behöver komprimeras ytterligare, ibland vet jag inte vad det beror på). Laddar man däremot upp bilderna från flickr så funkar det fint!

Jag har prövat att använda animoto som tack-hälsning när jag varit på en fest eller på en trevlig helg hos vänner och jag har prövat att dokumentera promenader och studiebesök. Jag har sedan prövat att sprida filmen via e-post, min blogg, facebook och youtube. Det har gått fint!

Det går inte att styra över hur länge varje enskild bild visas och texterna får mycket utrymme (och tid) i förhållande till bilderna. Detta tycker jag är lite frustrerande. Jag skulle vilja ha mer kontroll. Det går inte att förhandsgranska filmerna innan de slutförs. Jag upptäcker alltid saker som skulle kunna förbättras, när jag ser det färdiga resultatet. Däremot så hittade jag nu funktionen "edit" under fliken "share" - konstig placering, eller hur?! Nu ska jag i alla fall göra några justeringar på filmer som jag i det stora hela gillat, men som har lite "skönhetsfläckar". Kanske kan jag till och med lägga till någon bild i efterhand?

I detta blogginlägg jämför jag flickr slideshare med animoto:

Bildspel på flickr respektive animoto

Tyvärr fick jag inte min korta filmsnutt att fungera i animoto. Någon som vet vad jag gör för fel?

Flickrs bildspel är också jättefina och i dem kan man byta ordning på bilderna även efter att "produkten" är färdig.

I animoto kan jag lägga till musik och text, vilket gör att produkten känns mer fullständig/färdig/gjuten ... Svårt att hitta de rätta orden i dag! ;-)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...