onsdag 9 juni 2010

Mediepedagogik för mig: Inte gå för fort fram

Jag är nyfiken på mycket och har många idéer kring vad jag skulle vilja göra, men i undervisningen måste jag hålla igen något så att eleverna orkar med mig och hinner med. ;-)

Man talar ofta om att de unga är digitala infödingar och vi andra "gamlingar" digitala invandrare, men elever är ofta inte så kunniga hur man använder Internet för lärande, utan där behöver de mycket stöd av oss vuxna.

Jag har märkt att det gäller att inte gå för snabbt fram när man introducerar nya verktyg, för då känner eleverna att verktygen kommer i centrum istället för innehållet/stoffet. Istället vill jag försöka smyga in verktygen. Innehållet är mina ämnen, svenska och historia (på gymnasiet), och så prövar vi olika sätt att hitta material och att redovisa våra slutsatser.

Hur gör du för att hitta rätt balans så att din undervisning känns nyskapande och uppdaterad utan att den leder till frustration ("allt känns hela tiden nytt och man hinner aldrig lära sig något ordentligt") och nyhetströtthet hos eleverna?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...