onsdag 9 juni 2010

Mediepedagogik för mig: Bildbank

Jag har de sista månaderna bekantat mig mycket med ett bilddelningsverktyg som heter flickr och jag tänker mig att jag där på sikt ska kunna bygga upp en bildbank till och med mina elever. Det har gått trögt hittills. Jag drar mig nämligen för att fotografera i skolan och lägga ut bilderna på nätet. Men jag tror mig veta att när jag väl tagit tag i uppgiften, så kommer det att bli jättebra! Nästa uppgift jag tänker mig för vår flickr-ström är att eleverna ska fotografera skyltar med typisk kanslitext i stil med "Obehöriga äga ej tillträde". Sedan tänker jag att vi ska översätta texterna till normalprosa. En annan förhoppning jag har är att vi ska fotografera särskrivningar på affärshyllorna och på stan: "Kyckling lever" och "Kul potatis".

Jag tänker att dessa övningar kan vara en bra uppvärmning innan vi börjar fotografera varandra.

Jag skulle också vilja att de i bild gestaltade olika begrepp, till exempel "kunskap", "utmaning" och "lärdom" ...

Efter all denna uppvärmning tror jag fotograferandet är ganska avdramatiserat och att de flesta (förhoppningsvis alla) eleverna kan tänka sig att synas i bild på Internet. (Jag har dock ingen avsikt att skriva deras namn där - de blir alltså inte sökbara/katalogiserade.)

Jag skulle alltså gärna vilja ta mer bilder ur skolvardagen och lägga upp. Jag tror att det skulle kunna tillföra bloggen mycket (genom en widget som visar bilderna/ett bildspel av bilderna), och göra den mer spännande och intressant. När vi har kommit igång med att bygga upp en egen bildbank, så har vi dessutom massor av eget material att använda när vi vill använda medier lagligt till bland annat PowerPoint-presentationer och blogginlägg.

Något som man skulle kunna utveckla är att det inte behöver handla om fotografier. Eleverna kan även samla andra typer av bilder, till exempel inscannade bilder på teckningar, målningar, olika former av "klipp och klistra" och andra pyssel ...

Vad är mediepedagogik för dig?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...