lördag 12 juni 2010

Google Reader - både vän och fiende

RSS är ett superbra sätt att hålla sig uppdaterad. Jag prenumererar på såväl mina elevers bloggar som andra lärares bloggar. Dessutom prenumererar jag på en mängd olika bloggar och webbplatser som intresserar mig i yrket och privat. Med hjälp av Google reader och rss får jag kunskaper, inspiration och håller koll på mina elevers skriftliga redovisningar.

Listan över rss som jag prenumererar på har hunnit bli så lång att jag känner visst motstånd mot att gå in och kolla av den. Jag har sorterat dem i mappar, men det har blivit stökigt ändå. Jag tror helt enkelt att jag måste sålla bland dem, men jag är inte mogen för det än ... Jag är rädd att jag ska ångra mig om jag börjar plocka bort en massa som jag tidigare följt, men inte tyckt visat sig vara så intressant. Visst skulle jag kunna lägga allt som är potentiellt ointressant i en separat mapp, och plocka bort den först när jag efter en längre tids prövande kunnat konstatera att jag inte saknar dem ... men än så länge har det inte blivit av. Att sortera, vikta och värdera material tar tid!

Hur gör du när du väljer vad du ska prenumerera på?
  • Är det svårt för en blogg att kvalificera sig till din lista eller tar du med allt som verkar intressant och sållar sedan?
  • Gör du grova utgallringar eller låter du bloggar som ofta är ointressanta ligga kvar?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...