torsdag 10 juni 2010

Bloggen i skolan



PS. Min film är inget märkvärdigt, men visar på ett enkelt sätt möjligheterna!

I handboken Blogs, wikis, podcasts, and other powerful web tools for classrooms (2009) ger Richardson mängder av exempel på vad man kan använda bloggar till. De användningsområden som jag själv särskilt fastnat för är:

1. Planeringsbok
Både lärare och elever kan ha stor nytta av bloggen som planeringsbok. Där kan du kontinuerligt skriva vad du planerar göra, vecka för vecka, eller lektion för lektion. Exempel på detta är http://wastes.skolbloggen.se/veckoplanering-vt-2010/.

2. Uppgiftsbok
Du kan också lägga ut nya uppgifter och instruktioner allt eftersom de blir aktuella. Alla uppgifter samlas därmed på ett och samma ställe. Exempel på detta är "NV08 läser Svenska B": http://wastes.skolbloggen.se/.

3. Loggbok
Bloggen kan användas som en logg-bok (ett slags dagbok som man för över sitt arbete). I denna kan man löpande skriva sina reflektioner kring det som man håller på med. Vad har jag gjort? Vad gick bra? Vad var svårt? Vad behöver jag särskilt tänka på till nästa gång? Exempel på detta är elevernas personliga reflektionsbloggar.

4. Diskussionsforum
Bloggen är också ett utmärkt verktyg för diskussioner. Skriv ett inlägg där du beskriver det du vill diskutera och låt exempelvis dina elever eller kurskamrater diskutera och sammanfatta vad de kommit fram till i form av kommentarer på inlägget. Exempel på detta är "Elever & lärare tipsar & diskuterar": http://cwastes.skolbloggen.se/ .

5. Redovisning
Bloggen passar utmärkt för redovisning. Det är lätt (men kräver naturligtvis en del arbete) att strukturera materialet så att det blir överskådligt och sökbart. Vid redovisning passar bloggen oftast bäst om du omformar den till en mer statisk webbplats. Flera fina exempel på den här typen av bloggar finns på Webbstjärnan: http://www.webbstjarnan.se/index.php?option=com_content&view=article&id=72&Itemid=62 . För redovisning passar också wikis. Jämför verktygen och pröva dig fram!

6. Samling av studiestöd
Läraren kan använda bloggen för att skapa en webbplats där han eller hon samlar det material som han eller hon anser att eleverna har nytta av i sina studier. Jag har påbörjat arbetet med att bygga upp en sådan webbplats för mina elever, men det är arbetskrävande att göra ensam och tar mycket tid "Fröken Wastesons länksida": http://cwaste.skolbloggen.se/.

Relaterande artikel:
Podsändning med Wordpress: http://cwasteson.skolbloggen.se/2010/01/30/podsandning-med-wordpress/

Vilka är dina erfarenheter? Hur använder du bloggar i skolan? Vilka för- och nackdelar har de?

2 kommentarer:

Elisabeth Wulff Sahlén sa...

Hej!

Väldigt många bra tips det där. Tack! Jag har bara precis börjat testa bloggar i undervisningen (universitetslärare i engelska) och tycker att det funkar jättebra när studenterna skriver word logs och redovisar nya ord dom lär sig. På dom bloggarna har jag inte haft något kommentarkrav men jag känner att jag vill införa det till hösten eftersom det ger så himla mycket när man får igång en dialog mellan studenterna. I en annan kurs har jag låtit studenterna reflektera/diskutera olika frågor i sina bloggar och det funkar hittills olika bra för olika personer. Det har alltid varit några bloggar som blivit utan kommentarer och då tycker jag själv att man kan känna sig rätt ensam. En tanke jag har är att dela in studenterna i mindre grupper så att man har tillgång till ca 5 bloggar, fast det ska jag fundera vidare på.

Nu ska jag lära mig om wikis. Det har jag varit nyfiken på hur länge som helst, känns det som, men inte testat.

charlotta wasteson sa...

Tack för din kommentar!
Du har rätt i att man verkligen känner sig ensam om man på en kurs inte får några kommentarer i sin blogg. Jag tror att läraren bör visa sin närvaro på något vis. Det räcker med en liten klapp på axeln och så kanske man, precis som du skriver, ibland måste fördela bloggarna mellan studenterna så att alla bloggar blir täckta.
Enda sättet man blir bekräftad på när man skriver sina blogginlägg är via kommentarsfunktionen och track-backs eller pingar. Får man inga reaktioner känner man sig osynlig och skrivandet kan kännas meningslöst.
Inte måste läraren reagera på allt man skriver om man skriver ofta, men alla större uppgifter som publiceras på bloggen bör läraren kommentera tycker jag. Dessutom tror jag att lärarens kommentarer genererar ytterligare en nyfikenhet hos studenterna - "vad har studenten skrivit som fick läraren att reagera så?"
Och så tror jag att studenter måste uppfostras till att ge varandra respons. Det är lätt att bara läsa och inget skriva, men ingen ser vad studenten läst om han eller hon inte kommenterat det.
Jag är också nyfiken på wikis. Jag älskar bloggen (och särskilt kommentarsfunktionen och att administratören för bloggen "äger"/bestämmer över sin text och över kommentarerna), men wikis har bl.a. den stora fördelen att man kan se vilka ändringar som gjorts i texten och vem som gjort dem.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...